Zdroj: forbes.sk
Vlani obyvatelia Slovenska vycestovali na súkromnú cestu s prenocovaním o 12,7 percenta častejšie ako v roku 2022. „Uskutočnili 11 miliónov ciest, pričom rekord 12,1 milióna z roka 2019 zrejme prekonajú už tento rok,“ uvádzajú autori štúdie Inštitútu pre stratégie a analýzy.
Väčšinu ciest (64 percent) tvorili domáce pobyty, najmä do regiónov Bratislavy, Vysokých Tatier a Liptova. Z údajov Štatistického úradu SR vyplýva, že najnavštevovanejšou zahraničnou krajinou bolo vlani tradične Česko s 880-tisíc pobytmi. Nasleduje Chorvátsko s viac ako 424-tisíc cestami a následne Maďarsko a Taliansko. Na dlhšie pobyty cestovali Slováci najmä do Turecka, Grécka a Španielska, pričom v zahraničí strávili v priemere šesť nocí.
Poistenie proti insolventnosti
Dodal, že pokiaľ skrachuje cestovná kancelária, je nutné obrátiť sa na poisťovňu, v ktorej mala uzatvorené poistenie proti insolventnosti. Táto informácia by mala byť uvedená aj priamo v zmluve o zájazde. Poisťovňa určí presný čas na prihlasovanie klientov a celkovú cenu poškodených klientov.
„V prípade, ak bola cestovná kancelária poistená na dostatočnú sumu, klientom bude refundovať celú sumu zájazdu. Ak bola cestovná kancelária podpoistená, uvedené poistné sa alikvotne zníži. Ak by cestovná kancelária nemala platné poistenie, klienti by nemali nárok na žiadne plnenie. Preto je nutné vyberať si vždy kanceláriu, ktorá je poistená v zmysle zákona,“ zdôraznil Gavaľa.
Odborník na digitalizáciu zo spoločnosti AMCEF Milan Cák upozornil na falošných online predajcov zájazdov. „Na svojich webstránkach predávajú zájazdy renomovaných cestovných kancelárií tak, že jednoducho skopírujú fotografie z originálnej stránky. Zákazník má pocit, že si kupuje dovolenku od známej cestovnej kancelárie,“ dodal s tým, že ich cieľom môže byť navyše získanie a zneužitie citlivých údajov, ako sú heslá, čísla kreditných kariet či prihlasovacie údaje.
Zoznam vedie obchodná inšpekcia
Slovenská obchodná inšpekcia zase priebežne upozorňuje na podvodný predaj zájazdov či na spoločnosti, ktoré sa prezentujú ako cestovné kancelárie na svojej webstránke. „Ide o subjekty, ktoré nemajú v predmete podnikania prevádzkovanie cestovnej kancelárie alebo zneužívajú obchodné meno renomovaných cestovných kancelárií,“ hovorí vedúci odboru ochrany spotrebiteľa SOI Marián Jargaš.
Ďalším problémom býva, že obchodné meno a IČO neexistuje, firma nemá zabezpečenú ochranu pre prípad úpadku alebo poskytuje nepravdivé informácie o ochrane pre prípad úpadku – na stránke je vyobrazený falošný certifikát. „Podvodné internetové stránky nie sú aktívne dlhšiu dobu, avšak za krátky čas ich existencie podvodníci dokážu vylákať od spotrebiteľov nemalé finančné prostriedky,“ upozorňuje Jargaš.
Inšpekcia preto spotrebiteľom odporúča overiť si cestovnú kanceláriu, s ktorou uzatvárajú zmluvu o zájazde alebo sprostredkovávajú spojené služby cestovného ruchu, či je uvedená v zozname cestovných kancelárií, a to ešte pred nákupom dovolenky.
Pre zobrazenie celého článku kliknite sem